ІСТОРИЧНА ДОВІДКА ПРО КАФЕДРУ

 

   Історія кафедри починається  разом з  історією Дніпропетровського інституту інженерів залізничного транспорту, який було засновано у 1930 році.  Фундатором кафедри (в той час кафедра «будівельної механіки») і її першим завідуючим був доктор прикладної математики професор Абрам Савелійович Локшин (1893-1934 р.). На кафедрі в ті роки працювали майбутній академік НАН України В.А.Лазарян, доценти В.М.Мищеряков, А.Г.Гальченко, В.Д.Нікольський, Г.А.Скуратов, ст. викладач М.С.Клочко та інші. Після  А.С.Локшина, з 1934 р. по 1968 р. кафедрою  керував видатний вчений і педагог Всеволод Арутюнович Лазарян.

   У роки Великої вітчизняної війни інститут на чолі з Лазаряном було евакуйовано до Новосибірська, де співробітники не лише продовжували підготовку кваліфікованих кадрів, а й виконували багато важливих завдань для обороноздатності країни. Після повернення у 1944 році до Дніпропетровська, Всеволод Арутюнович, окрім занять науковою та педагогічною діяльністю, надавав велику допомогу у відновленні та забезпеченні безперервної роботи залізничного транспорту.

   Одним з напрямів діяльності Лазаряна стала організація роботи галузевої науково-дослідної лабораторії динаміки і міцності рухливого складу (ГНДЛ ДМРС) Міністерства шляхів сполучення СРСР при інституті. Створена у 1958 році лабораторія динаміки і міцності згодом переросла у потужну наукову організацію.

   Об'єктами теоретичних і експериментальних досліджень кафедри і лабораторії є виготовлені, як в Україні так і за кордоном, локомотиви, мотор – вагонний рухомий склад, вагони, колійні машини, поглинальні апарати автозчепу і гальмівні устрої, а також вагони-самоскиди для промислового і магістрального транспорту.

   Майже всі ці випробування супроводжуються математичним моделюванням і відповідними числовими експериментами.

   У лабораторії динаміки і міцності рухомого складу  працювали доктора технічних наук, професор М.Л.Коротенко, В.Л.Горобець, доценти О.М.Бондарєв, М.П.Островерхов, С.А.Костриця, Л.В.Урсуляк, А.В.Султан, В.В.Колбун, Л.О.Недужа, старші викладачі В.М.Даценко, В.В.Клюєвський, Є.Ф.Федоров,  а також штатні співробітники лабораторії. Тривалий час тут працювали академік НАН України М.Г.Бондар, доктори технічних наук, професори Л.А.Манашкин, В.Д. Данович, член кореспондент НАН України В.Ф.Ушкалов, професор В.А.Каблуков, доценти С.Г.Крюков, В.В.Татарчук, О.Г.Рейдемейстер.

   В теперішній час на базі ГНДЛ ДМРС функціонує випробувальний центр університету, який має акредитацію в Національному агентстві з акредитації України.

   У 1967 році Лазаряна було обрано членом-кореспондентом Академії наук СРСР. Він отримав задачу створення Дніпропетровського відділення Інституту механіки АН СРСР, керівником якого Лазарян був до останніх днів свого життя. У 1972 році Лазарян був обраний академіком АН СРСР. Увесь цей час В.А. Лазарян був незмінним ідейним керівником кафедри.

   З 1968 року нетривалий час кафедрою завідували доценти А.Г.Гальченко і П.С.Бодянов.

   З 1973 р. по 1983 р. кафедрою завідував к.т.н., доцент С.Й.Конашенко, затверджений в 1991 р. у вченому званні професора. С.Й.Конашенко був відомим вченим і педагогом. Разом з В.А.Лазаряном він розробив чисельно-аналітичний метод розрахунку стержньових конструкцій з розривними параметрами і підготовив монографію «Обобщенные функции в задачах механики».

   З 1983 р. по 2011 р. кафедрою завідував Є.П.Блохін, доктор технічних наук, професор, заслужений робітник вищої школи УРСР, лауреат Державної премії України, лауреат премії імені акад. О.М.Динника, відомий спеціаліст в галузі динаміки транспортних засобів.

   З 2011 р. по 2016 р. кафедрою завідував С.А.Костриця, к.т.н., с.н.с., спеціаліст з питань динаміки та міцності рухомого складу. Під його керівництвом були проведені роботи з оцінки міцності та надійності багатьох типів рухомого складу як вітчизняного так і закордонного виробництва. Крім викладацької та наукової роботи С.А.Костриця вів підготовку аспірантів та здобувачів наукового ступеня кандидата наук.

   В різні часи на кафедрі «будівельної механіки» працювали майбутній академік НАН України М.Г.Бондар, майбутні доктори наук, професори: Є.П.Блохін, А.С.Ткаченко, Ю.С.Постольник, В.Д.Данович, М.Л.Коротенко, С.Й.Конашенко, Й.Г.Барбас, а також майбутні доценти П.С.Бодянов, А.І.Стукалов, Ю.А.Радзіховський, О.Я.Вискребенцев, О.М.Бондарєв, А.О.Бринза, Л.С.Бадікова, І.А.Літвін, В.О.Репетя, В.В.Татарчук, Ю.А.Лабузов, Є.Л.Стамблер, О.М.Осипов, М.П.Островерхов, ст. викладач В.С.Дудко, Грановська Н.Й. та інші.

   В навчальній і науковій роботі кафедра будівельної механіки завжди працювала в тісній співпраці із кафедрою теоретичної механіки, яка як і кафедра будівельної механіки існує в ДІІТі з часів його заснування у 1930 р. Виконувалися спільні наукові розробки у галузі динаміки і стійкості рухомого складу, взаємодії рухомого складу та колії, міцності елементів конструкції рухомого складу, публікувалися спільні наукові праці, учбові посібники.

   У різні роки кафедрою теоретичної механіки керували професори Ф.В.Флоринський, Є.П.Блохін, М.Л.Коротенко, Л.А.Манашкін, доценти А.І.Стукалов, В.П.Орленко, С.А.Костриця, В.В.Колбун.

   За багато років на кафедрі теоретичної механіки склався стабільний колектив досвідчених викладачів, більшість з яких працювала в університеті не один десяток років, це  доценти Буров В.С., Маслеєва Л.Г., Радзиховська Є.Ф.,Татаринова В.А., Юспина Є.В.. Янгулова О.Л., Городецька Т.В., асистенти Антімонов Г.В., Войцеховский П.Й., Гарячев Ю.К., Мариненко Г.А., Хорошманенко П.В.

   У 2016 році кафедру теоретичної механіки було об’єднано з кафедрою будівельної механіки. Об’єднану кафедру очолила к.т.н., доцент Л.В.Урсуляк, визнаний фахівець в галузі досліджень динаміки рухомого складу залізниць. Наукові роботи Л.В.Урсуляк у цій галузі відомі не тільки в Україні, а й за кордоном. Її монографію з дослідження перехідних режимів руху поїздів опубліковано у Євросоюзі. Неодноразово Л.В.Урсуляк залучалася у якості експерта для визначення причин аварій на залізницях України.

   Кафедри будівельної та теоретичної механіки були ініціаторами впровадження обчислювальної техніки в науковий та в навчальний процеси і створення в університеті факультету обчислювальної техніки (нині це факультет комп’ютерних технологій і систем).

   У 2023 році  в Українському державному університеті науки і технологій була створена кафедра «Технічна механіка» шляхом об’єднання кафедри «теоретичної та будівельної механіки» Дніпровського інституту інфраструктури транспорту та «прикладної механіки» Інституту промислових та бізнес технологій.

   Кафедра прикладної механіки Інституту промислових та бізнес технологій була заснована в Катеринославському гірничому інституті в 1922 році в складі двох секцій: теоретичної й технічної механіки. Пізніше до них була приєднана третя - теплової і гірничозаводської механіки. Керував кафедрою професор Я. І. Грдіна. На кафедрі працювали відомі вчені - академік О. М. Діннік, заслужений професор В. М. Маковський, професори: К. Є. Реріх, А. О. Співаковський.

   В 1931 році кафедру об'єднали з кафедрою вантажопідйомних машин, якою завідував професор С. П. Гомелля, великий фахівець у галузі гальмових пристроїв вантажопідйомних машин. В 1937 році відбувається поділ кафедр і кафедру деталей машин очолює доцент Я. І. Єсипенко, який керував нею до 1944р. В 1944 році в металургійному інституті створюється нова кафедра теорії механізмів і машин, у яку органічно влилася кафедра деталей машин.

   Завідувати новою кафедрою став д.т.н., професор С. М. Кожевніков - яскравий представник чудової плеяди ведучих учених ДМетІ (О. П. Чекмарьов, К. Ф. Стародубов, К. П. Бунін, Ю. М. Таран-Жовнір, М. С. Щиренко, С. І. Хитрик, А. Д. Готліб, Н. Ю. Тайц, С. Т. Ростовцев та ін.), яка у післявоєнні роки формувала викладацькі й дослідницькі колективи інституту, визначала напрямки й методи наукового пошуку й закладала основи науково-педагогічних традицій кафедр, поєднуючи навколо себе талановиту молодь.

   В 1951 р. С. М. Кожевніков був обраний членом - кореспондентом Академії наук України й організував роботу Дніпропетровського наукового семінару по теорії механізмів і машин (далі - ТММ), що переріс згодом у філію Всесоюзного семінару по ТММ.

   Узагальнюючи результати роботи семінару, С. М. Кожевніков, Я. І. Єсипенко і Я. М. Раскін підготували й видали енциклопедичну книгу "Механізми", що переведена на кілька мов і неодноразово видавалася за кордоном.

   В 1967 р. за розробку й широке впровадження в промисловість ряду механізмів періодичної дії група вчених на чолі із С. М. Кожевніковим була визнана гідною Державної премії СРСР у галузі науки й техніки.

   Згодом читання дисципліни "Деталі машин" було передано кафедрі вантажопідйомних машин, якою з 1948 року завідував відомий вчений в галузі тертя й зношування деталей машин - д.т.н. професор С. Ф. Чукмасов. Після реорганізації вона стала називатися кафедрою деталей машин і підйомно-транспортних машин. Запропонований С. Ф. Чукмасовим метод гарячого пакетування металобрухту набув широкого застосування в промисловості, за розробку комплексу машин і механізмів для реалізації цього методу професор С. Ф. Чукмасов і доценти А. І. Зазімко, П. І. Пузирков в 1971 році були визнані гідними Державної премії УРСР.

   З 1960 року дисципліна ТММ також була передана на цю кафедру. Сюди перейшли працювати доцент Я. М. Раскін, асистенти В. І. Літвішков, В. А. Зданевич, Г. І. Дубовий. Трохи раніше почали викладати на кафедрі Б. П. Рябов, Т. І. Шостак, О. Л. Сударушкін, І. П. Петриченко, І. П. Земляков.

   Штат кафедри різко збільшився - прийшли працювати доценти Л. І. Цехнович, доц. А. К. Алексєєв, Н. І. Коваленко, старший викладач Г. П. Коломийченко, асистент А. І. Ігнатов. Після закінчення аспірантури почали викладання В. Д. Кирилюк, І. Ф. Іванченко, А. В. Трушин, В. С. Суровцев, Л. К. Похилько. Вони незабаром захистили кандидатські дисертації, а Л. І. Цехнович - докторську.

   В 1970-1972 роках обов'язок завідувача по сумісництву виконував проректор інституту доцент Трушин А. В. Ним була проведена внутрішньогалузева уніфікація, встановлена закономірність розподілу багатьох видів відмов устаткування, проведена модернізація ряду спеціальних металургійних кранів. Почалося викладання дисциплін «Взаємозамінність, стандартизація й технічні виміри» і «Основи стандартизації та контролю якості».

   В 1972 році завідувачем кафедрою був обраний доцент В. П. Єсаулов - фахівець в галузі тертя й зношування, механіки твердого тіла, що деформується, який мав великий педагогічний й організаційний досвід.

   В 1997 році в співавторстві з А. І. Козловським, О. Т. Єсауловим і М. І. Староселецьким опублікована книга «Конструкції залізничних коліс світу». В 2004 році В. П. Єсаулову і групі вчених була присуджена Державна премія України в галузі науки й техніки.

   Збільшився обсяг госпдоговірних науково-дослідних робіт з тематики ДКНТ, Мінчермету СРСР, Мінколірмету СРСР і ДЕВ, проведених під керівництвом провідних викладачів кафедри. Результати досліджень успішно впроваджувалися у виробництво і дали значний економічний ефект.

   Проблемами динаміки електромеханічних агрегатів із пружними зв'язками займався д.т.н., професор Л. І. Цехнович. Він одним з перших став розглядати механічну пружну систему в нерозривному зв'язку з електроприводом і вперше визначив критерії допустимості роздільного аналізу перехідних процесів у машині й приводі. Його книга "Лекційний виклад технічних наук" є базою для підвищення лекторської майстерності для педагогів вищої технічної школи України.

   Доцент П. І. Пузирков вперше в країнах СНД розробив і впровадив на кранобудівних заводах технологію виготовлення зварених канатних блоків з вальцьованим обідом. Розробки його науково-дослідницької групи демонструвалися на ВДНГ СРСР і визнані гідними п'яти медалей.

   У виконанні досліджень у різний час брали участь фахівці високої кваліфікації, які внесли вагомий вклад у наукові досягнення кафедри: В. А. Тютюнник, О. І. Медведєв, О. П. Зеленський, Г. П. Кострижев, Є. В. Морозенко, О. Б. Шарапан, Л. К. Похилько, Л. Г. Ключенко, К. І. Тарасов, Є. І. Шевченко, В. А. Добровенський, І. С. Литвінова, К. Г. Коломийцев, Й. Б. Свирський, В. В. Білоха, В. Г. Даниленко, В. Е. Злобинський, В. Д. Гусак, В. Н. Ященко, В. А. Кузнєцов, У. А. Кудрявцев, О. В. Логінов, Л. В. Бабенко, Р. П. Погребняк, В. М. Бурчак, К.А.Фрідман, Л. С. Калашнікова, О.Б. Крюкова, В. А. Сорокін, М.Ю. Бішко, Л. П. Гребенюк, О. М. Короленко, Л. Г. Заіка, В. М. Василенко, В. М. Рубан, Л. П. Громико, М. І. Волкова, О. Ф. Гридіна.

   З 1989 року доценти Б. П. Рябов, В. С. Суровцев, В. А. Зданевич працювали позаштатними експертами ТПП СРСР і провели наукові експертизи більш ніж 10 аварій на гірничо-збагачувальних комбінатах і металургійних підприємствах Придніпров'я. Матеріали експертиз використовуються в навчальному процесі при читанні курсів "Деталі машин", "Динаміка та міцність металургійних машин", "Підйомно-транспортні машини". Студентам демонструють аварійні ситуації і установлюють способи й методи їхнього попередження.

   Прийшли нові перспективні співробітники, що мають педагогічний і виробничий досвід: доц. В. А. Мартиненко, доц. В. Т. Вишинський, доц. Сьомічев А. В.

   З 2004 р. кафедрою керував проф. І. В. Добров.

   Ним розроблені теоретичні основи прикладної механіки як самостійного розділу класичної механіки. Важливим напрямком роботи кафедри під керівництвом І. В. Доброва є подальший розвиток наукових шкіл і традицій кафедри, удосконалювання навчального і виховного процесів.

   Викладацький склад кафедри «Технічна механіка» та її матеріальна база дозволяють вести підготовку спеціалістів на достатньо високому рівні.