23 березня 1930 року рішенням Ради Народних Комісарів УРСР Дніпропетровський політехнікум шляхів сполучення був перетворений в інститут інженерів транспорту. Ця дата є днем заснування Дніпропетровського інституту інженерів залізничного транспорту (ДІІТ). У цьому ж році в складі механічного факультету інституту була організована кафедра "Паровози". Велику допомогу в організації кафедри зіграла Єкатерининська залізниця. Поряд із щедрою матеріально-технічною допомогою на кафедру були спрямовані найбільш кваліфіковані інженери для керівництва курсовим і дипломним проектуванням. Деякі з них перейшли на постійну роботу. Також у їхньому числі був широко освічений, із багатим виробничим досвідом, інженер, начальник служби тяги Єкатерининської дороги Л.П.Лебедєв, який очолив кафедру паровозів. Кафедра "Паровози" у 1931 році брала участь в освоєнні експлуатації в депо Нижньодніпровськ-Вузол паровозів Та і Тв, у 1932 році в депо Червоний Лиман - першого радянського потужного вантажного паровоза ФД, у 1933 році в депо Мелітополь першого радянського потужного пасажирського паровоза ИС. | ||
![]() В.М. Тверітін | У 1937 році очолив кафедру "Паровози" В.М.Тверітін. У 1940 1941 роках під керівництвом В.М.Тверітіна за завданням Народного Комісара шляхів сполучення СРСР проводилися випробування паровозів із новою системою пиловугільного опалення. Під час Великої Вітчизняної війни Радянського Союзу з фашистською Німеччиною і її союзниками із серпня 1941 по серпень 1944 року ДІІТ знаходився в евакуації. Кафедра в складі механічного факультету працювала в Томськом електромеханічному інституті інженерів залізничного транспорту. Після визволення України ДІІТ повернувся в рідне місто, у серпні 1944 року з евакуації прибув останній ешелон. У 1944 році з кафедри "Паровози" була виділена кафедра "Рухомий склад і тяга поїздів", а потім у 1945 році були організовані кафедри "Паровозне господарство" і "Ремонтні заводи". | |
При дослідженні організації експлуатації паровозів у депо Нижньодніпровськ - Вузол були виявлені значні резерви, використання яких забезпечило дострокове виконання цим депо виробничих планів. Доценти кафедри Г.Г. Бондарь, В.М. Тверітін та інші запропонували раціоналізацію технологічного процесу підйомного ремонту паровозів і розробили новий технологічний процес. У результаті впровадження нової технології, простій паровозів у підйомному ремонті скоротився на 90 - 95 годин. Досліджуючи питання підвищення технічної швидкості і подовження міжпромивчих пробігів паровозів, доцент Е.З. Воскобойник виявив, що пара у локомотивів серії ФД надмірно волога, що знижувало ККД паровозів, і в результаті великої наукової праці при участі робітників паровозної служби залізниці і депо Нижньодніпровськ - Вузол був сконструйований і встановлений на одному із паровозів серії ФД новий інжектор - паровисушувач. У 1955 1960 роках співробітники кафедри внесли вагомий внесок в освоєння нових видів тяги на залізницях країни. Потрібно було в стислий термін розробити нові технології ремонту магістральних і маневрових тепловозів в умовах існуючих паровозних депо, виконати тягові розрахунки, створити режимні карти водіння поїздів . У розпорядженні кафедри був динамометричний вагон, що використовувався для тягово-енергетичних випробувань тепловозів. Під керівництвом професора В.М.Тверітіна тягові випробування проводилися на ділянках Придніпровської, Донецької та Північно - Кавказької залізниць. У цих випробуваннях приймали активну участь доценти Рудяков 3.3., Бовін А.А., старший викладач Корховий П. Л. Доцентом Бовіним А. А. була написана книга "Переобладнання паровозних депо в тепловозні", що зіграла велику роль у період активного впровадження тепловозної тяги. | ||
![]() M.Л. Коротенко |
По тематиці, пов'язаній з поліпшенням роботи локомотивів промислового транспорту захистили дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук: Гагін Л.Ф. (начальник локомотивного депо Криворізького гірничобагачувального комбінату); Варфоломеєв В.У.; Хоружий А.С. (начальник транспортного управління Міністерства чорної металургії СРСР); Мухін Ю.П., Забєлін Г.Д., Бєлан А.П. (відповідальні працівники Всесоюзного науково-дослідницького інституту промислового транспорту (ПромтрансДІІпроект); Вознюк В.Н. (начальник відділу надійності і діагностики Всесоюзного науково-дослідницького тепловозного інституту) і інші. | |
![]() Т.Ф. Кузнєцов | У 1984 році кафедру очолив професор Т.Ф. Кузнєцов. Наукова діяльність кафедри була спрямована на підвищення надійності локомотивів і створення діагностичних систем, що дало можливість підвищити ефективність використання локомотивів. Традиція кафедри була продовжена в області удосконалювання конструкції та експлуатації промислового транспорту. По тематиці підвищення надійності тягового рухомого складу промислового траспорта під керівництвом професора Кузнєцова Т.Ф. були захищені співробітниками кафедри дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук Боднарем Б.Є., Ляшуком В. М., Сердюком В.Н., Капіцей М.І. Під керівництвом доцента Боднаря Б.Є. була спроектована і побудована перша в країні діагностична станція для випробування тепловозів із гідравлічною передачею потужності; розроблялися різноманітні діагностичні пристрої, був побудований перший конролепридатний тепловоз. | |
![]() В.А. Федорець | Доцентами В.М. Красильниковим, В.Н. Сердюком був розроблений оригінальний ультразвуковий метод просочування обмоток якорів електричних машин тепловозів, що у 1985 році був відзначений дипломом Центрального правління НТО залізничного транспорту СРСР. Доцентом Сердюком В.Н. отримане авторське посвідчення СРСР і патент України на автономний перетворювач напруги. | |
![]() Б.Є. Боднар Завідувач кафедри з грудня 2021 – по теперішній час.
| У 1997 році відбувся захист докторської дисертації Б.Є. Боднаря "Теоретичні основи, досвід створення систем випробування та діагностування тепловозів із гідравлічною передачею". Трудову діяльність Боднар Борис Євгенович розпочав у локомотивному депо Миколаїв, помічником машиніста тепловоза після закінчення Одеського технікуму залізничного транспорту. Потім служив в армії. Після закінчення ДІІТу працював на кафедрі в науково-дослідному секторі, а потім на посадах асистента, доцента, професора, а з 2002р. до 2015р. на посаді проректора з навчальної роботи ДІІТу та завідувача кафедрою «Локомотиви» (за сумісництвом). З 2009 р. до грудня 2021 р. працював на посаді першого проректора університету та професора кафедри «Локомотиви» за сумісництвом. Під час роботи на кафедрі у 1987 році після закінчення аспірантури під керівництвом доктора технічних наук, професора Кузнєцова Тимофія Федоровича захистив кандидатську дисертацію на тему «Удосконалення методів випробування та діагностування тепловозів з гідродинамічною передачею». У 1997 році відбувся захист докторської дисертації Б.Є. Боднара на тему "Теоретичні основи, досвід створення систем випробування та діагностування тепловозів із гідравлічною передачею" (під керівництвом професора КузнєцоваТ.Ф.). Значний науковий внесок професором Боднарем Б.Є. був зроблений у розробку теорії діагностування і створення автоматизованих діагностичних систем локомотивів. Під його керівництвом здійснюються дослідження в області підвищення надійності локомотивів і удосконалення систем їхнього утримання. Брав участь у виконанні науково-технічної програми «Реструктуризація залізничного транспорту України» і Державної програми «Електротехніка» у розділі «Розробка і виготовлення нового покоління українських електровозів». Член незалежної експертної комісії з виявлення причин транспортних пригод та сходів рухомого складу на залізничному транспорті України. Керував робочою групою з розробки складових системи стандартів вищої освіти з напряму «Залізничний транспорт» Міністерства освіти і науки України. Приймав активну участь у виконанні ряду міжнародних проектів Європейського союзу з розробки магістерських програм для залізничного транспорту України. Професор Боднар Б.Є. багато років був головою спеціалізованої вченої ради з захисту докторських та кандидатських дисертацій при Дніпровському національному університеті залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна та кілька років був членом експертної ради з технології та проблем транспортного комплексу Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України. Професор Боднар Б.Є. є автором понад 200 наукових та науково-методичних робіт: монографій, підручників, навчальних посібників, словників, наукових статей, авторських свідоцтв та патентів, тощо. Є керівником тем ряду науково-дослідних робіт кафедри, які впроваджені на виробництві. Так, наприклад, в локомотивному депо Дніпровського металургійного комбінату була створена і побудована перша в Україні випробувальна діагностична станція для тепловозів із гідропередачею. Під керівництвом професора Боднара Б.Є. підготовлено та захищено в 2000 році Мосендзом А.І. дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук на тему "Моделювання роботи локомотивного парку і вибір раціональних потужностей тягових одиниць". В 2005 році аспірант Очкасов О.Б. захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за темою "Удосконалення бортової системи діагностування електровоза". В 2007 році захищені кандидатські дисертації аспірантом Бобирем Д.В. на тему "Вибір раціональних режимів ведення вантажного поїзда з електричною тягою" та аспірантом Болжеларським Я.В. за темою "Удосконалення нормування витрат дизельного палива маневровими тепловозами". У травні 2010 року відбувся захист докторської дисертації доцентом М.І. Капіцей "Розвиток наукових основ удосконалення систем утримування тягового рухомого складу". У 2017 році аспірант Кислий Д.М. захистив кандидатську дисертацію на тему «Підвищення енергоефективності ведення вантажних поїздів тепловозами» За багаторічні особисті досягнення у підготовці висококваліфікованих кадрів для залізничного транспорту та значний внесок у розвиток транспортної науки України професору Боднару Б.Є. указом Президента України присвоєно почесне звання “Заслужений працівник освіти України” (2000 р. ), нагороджено відзнакою Президента України орденом “За заслуги” III ступеня (2020р). Він також нагороджений відзнаками Верховної ради України, Міністерства транспорту України, почесною галузевою відзнакою «Почесний залізничник» (1999 р.) та відзнаками залізниць України. У 1999 році професора Боднара Б.Є. обрано академіком Транспортної Академії України. З грудня 2021р. – професора Боднара Бориса Євгеновича призначено в.о. завідувача кафедри «Локомотиви» до обрання за конкурсом. Випускники спеціальності 273 «Залізничний транспорт» спеціалізації «Локомотиви та локомотивне господарство» володіють сучасними методами проектування, ремонту й експлуатації локомотивів. Підготовка по спеціальних дисциплінах опирається на наукові школи, створені професорами В.Н. Тверітіним, Т.Ф. Кузнєцовим, М.Л. Коротенко, В.А. Федорцем, Б.Є. Боднарем. | |
М. І. Капіца Завідувач кафедри | Починаючи з 2015 року до грудня 2021 року кафедру очолював д.т.н., професор Капіца Михайло Іванович. Колом наукових інтересів професора Капіци М.І. є удосконалення систем утримування локомотивів, як магістрального так і промислового залізничного транспорту. В грудні 2015 року професор Капіца М.І. був обраний до складу науково методичної ради сектору вищої освіти Міністерства освіти та науки України. |