Кафедра Локомотивы Кафедра Локомотивы English Русский язык Українська мова
Кафедра Локомотивы Кафедра Локомотивы Кафедра Локомотивы
Університет Про кафедру Склад Форми навчання Наукова робота Винаходи Винаходи Винаходи Винаходи


Історія кафедри "Локомотиви"


    23 березня 1930 року рішенням Ради Народних Комісарів УРСР Дніпропетровський політехнікум шляхів сполучення був перетворений в інститут інженерів транспорту. Ця дата є днем заснування Дніпропетровського інституту інженерів залізничного транспорту (ДІІТ). У цьому ж році в складі механічного факультету інститути була організована кафедра "Паровози". Велику допомогу в організації кафедри зіграла Єкатерининська залізниця. Поряд із щедрою матеріально-технічною допомогою на кафедру були спрямовані найбільш кваліфіковані інженери для керівництва курсовим і дипломним проектуванням. Деякі з них перейшли на постійну роботу. Також у їхньому числі був широко освічений, із багатим виробничим досвідом, інженер, начальник служби тяги Єкатерининської дороги Л.П.Лебедєв, який очолив кафедру паровозів. Кафедра "Паровози" у 1931 році брала участь в освоєнні експлуатації в депо Нижньодніпровськ-Вузол паровозів Та і Тв, у 1932 році в депо Червоний Лиман - першого радянського потужного вантажного паровоза ФД, у 1933 році в депо Мелітополь першого радянського потужного пасажирського паровоза ИС.





В.М. Тверітін
Завідувач кафедри 1937 -1980 р.р.


    У 1937 році очолив кафедру "Паровози" В.М.Тверітін. У 1940 1941 роках під керівництвом В.М.Тверітіна за завданням Народного Комісара шляхів сполучення СРСР проводилися випробування паровозів із новою системою пиловугільного опалення.

    Під час Великої Вітчизняної війни Радянського Союзу з фашистською Німеччиною і її союзниками із серпня 1941 по серпень 1944 року ДІІТ знаходився в евакуації. Кафедра в складі механічного факультету працювала в Томськом електромеханічному інституті інженерів залізничного транспорту.

    Після визволення України ДІІТ повернувся в рідне місто, у серпні 1944 року з евакуації прибув останній ешелон. У 1944 році з кафедри "Паровози" була виділена кафедра "Рухомий склад і тяга поїздів", а потім у 1945 році були організовані кафедри "Паровозне господарство" і "Ремонтні заводи".
У 1945 1950 роках співробітники кафедри "Паровозне господарство" розробляли і впроваджували технологічні процеси ремонту паровозів у депо Дніпропетровськ, Долгінцево, Верховцево, П'ятихатки і Пологи. У процесі цієї роботи намітилися серйозні наукові напрямки як в області експлуатації, так і в області конструкції паровозів. Співробітники кафедри займалися питаннями прискорення обороту локомотивів і організації підйомного і промивного ремонтів паровозів.

    При дослідженні організації експлуатації паровозів у депо Нижньодніпровськ - Вузол були виявлені значні резерви, використання яких забезпечило дострокове виконання цим депо виробничих планів. Доценти кафедри Г.Г. Бондарь, В.М. Тверітін та інші запропонували раціоналізацію технологічного процесу підйомного ремонту паровозів і розробили новий технологічний процес. У результаті впровадження нової технології, простій паровозів у підйомному ремонті скоротився на 90 - 95 годин. Досліджуючи питання підвищення технічної швидкості і подовження міжпромивчих пробігів паровозів, доцент Е.З. Воскобойник виявив, що пара у локомотивів серії ФД надмірно волога, що знижувало ККД паровозів, і в результаті великої наукової праці при участі робітників паровозної служби залізниці і депо Нижньодніпровськ - Вузол був сконструйований і встановлений на одному із паровозів серії ФД новий інжектор - паровисушувач.

     У багатьох депо залізниць впроваджувалася нова технологія промивання паровозів, розроблена доцентами Г.Г. Бондарем, В.М. Тверітіним, З.З. Рудяковим, В.В. Клином. У результаті простій паровозів у промивчому ремонті скоротився зі 100 до 14-16 годин, тобто майже в 7 разів. Про ефективність наукових досліджень, проведених у той час кафедрою, говорить і той факт, що одне тільки впровадження на 8 паровозах серії ФД інжекторів нового типу, дозволило знизити витрату палива на 4-5 відсотків, заощадити воду, подовжити термін служби елементів пароперегрівача, золотникових і поршневих кілець, значно полегшити роботу паровозних бригад.

    У 1953 році В.М. Тверітін успішно захистив у МІІТі докторську дисертацію "Якісні характеристики палив для паровозів" і став першим доктором технічних наук в історії кафедри.

    У 1955 році кафедри "Рухомий склад і тяга поїздів", "Паровозне господарство" і "Ремонтні заводи" були об'єднані в одну кафедру "Рухомий склад і тягове господарство". Цю кафедру очолив професор В.М. Тверітін

    У 1955 1960 роках співробітники кафедри внесли вагомий внесок в освоєння нових видів тяги на залізницях країни. Потрібно було в стислий термін розробити нові технології ремонту магістральних і маневрових тепловозів в умовах існуючих паровозних депо, виконати тягові розрахунки, створити режимні карти водіння поїздів . У розпорядженні кафедри був динамометричний вагон, що використовувався для тягово-енергетичних випробувань тепловозів. Під керівництвом професора В.М.Тверітіна тягові випробування проводилися на ділянках Придніпровської, Донецької та Північно - Кавказької залізниць. У цих випробуваннях приймали активну участь доценти Рудяков 3.3., Бовін А.А., старший викладач Корховий П. Л. Доцентом Бовіним А. А. була написана книга "Переобладнання паровозних депо в тепловозні", що зіграла велику роль у період активного впровадження тепловозної тяги.

    У 1957 році кафедра випустила першу групу інженерів шляхів сполучення механіків за фахом "Тепловози і тепловозне господарство". Багато хто з них стали видними керівниками: Олійник П.А. тривалий час очолював відділ кадрів МШС; Грабовський М.Н. став начальником Львівської залізниці; Фелось В. П. став заступником начальника Південно - Західної Залізниці; Купрієнко О.Г. - відповідальний робітник Головного Управління локомотивного господарства МШС; Марков В.Г. тривалий час очолював службу локомотивного господарства Придніпровської залізниці. Качаловський Є.В. перший секретар Дніпропетровського обкому, Каблуков В.А. ректор ДІІТу (з 1976 по 1997).

    У 1964 році кафедра "Рухомий склад і тягове господарство" була перейменована в кафедру "Локомотиви і локомотивне господарство".

    У грудні 2006 року до століття з дня народження видатного ученого і педагога, першого завідувача кафедрою В.Н. Тверитина в університеті проведені "Тверітінські читання".





M.Л. Коротенко
Завідувач кафедри 1980 -1984 р.р.




    У 1960-1970 роках гостро стало питання надання допомоги промисловим підприємствам у справі освоєння нових видів тяги і співробітники кафедри включилися в цю важливу роботу.

    Тривалий час кафедра залишалася єдиною серед транспортних ВУЗів, що здійснювала підготовку кадрів вищої кваліфікації для навчальних, дослідницьких, проектних інститутів, організацій і підприємств, що займалися питаннями удосконалювання промислового транспорту.

    По тематиці, пов'язаній з поліпшенням роботи локомотивів промислового транспорту захистили дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук: Гагін Л.Ф. (начальник локомотивного депо Криворізького горнозбагачувального комбінату, нині доцент кафедри); Варфоломеєв В.У. (нині доцент кафедри); Хоружий А.С. (начальник транспортного управління Міністерства чорної металургії СРСР); Мухін Ю.П., Забєлін Г.Д., Бєлан А.П. (відповідальні працівники Всесоюзного науково-дослідницького інституту промислового транспорту (ПромтрансДІІпроект); Вознюк В.Н. (начальник відділу надійності і діагностики Всесоюзного науково-дослідницького тепловозного інституту) і інші.

     У 1974 році доцент М.Л. Коротенко на вченій спеціалізованій раді в ДІІТі захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за темою "Дослідження стійкості руху рейкових екіпажів і визначення їхніх раціональних параметрів" і в 1974 році був обраний професором кафедри, а в 1979 році став завідувачем кафедрою. Період із 1979 по 1983 рік характеризуються великим внеском співробітників кафедри в експериментально-теоретичні дослідження з підвищення ефективності використання локомотивів магістрального і промислового транспорту.





Т.Ф. Кузнєцов
Завідувач кафедри 1984 -1992 р.р.



    У 1984 році кафедру очолив професор Т.Ф. Кузнєцов. Наукова діяльність кафедри була спрямована на підвищення надійності локомотивів і створення діагностичних систем, що дало можливість підвищити ефективність використання локомотивів. Традиція кафедри була продовжена в області удосконалювання конструкції та експлуатації промислового транспорту. По тематиці підвищення надійності тягового рухомого складу промислового траспорта під керівництвом професора Кузнєцова Т.Ф. були захищені співробітниками кафедри дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук Боднарем Б.Є., Ляшуком В. М., Сердюком В.Н., Капіцей М.І. Під керівництвом доцента Боднаря Б.Є. була спроектована і побудована перша в країні діагностична станція для випробування тепловозів із гідравлічною передачею потужності; розроблялися різноманітні діагностичні пристрої, був побудований перший конролепридатний тепловоз.

     У 1987 року був виданий підручник "Тепловози промислового транспорту". Автори цього підручника професор Тверітін В.М, професор Коротенко М.Л. і доценти Варфоломєєв В.У., Воскобойник Е.З., Іванов М.І., Красильников В.М.

     Вагомий внесок співробітники кафедри зробили в дослідження надійності дизелів промислових і магістральних тепловозів серії ТГМ-4 і 2ТЭ116 по договорах із Центральним дизельним інститутом. Дослідження проводилися в умовах України, Сибіру, Середньої Азії, Далекого Сходу та Півночі країни бувшого СРСР. Логічним завершенням цих робіт стало створення надійних тепловозних дизелів другого покоління.





В.А. Федорець
Завідувач кафедри 1992 - 2000 р.р.


     Доцентами В.М. Красильниковим, В.Н. Сердюком був розроблений оригінальний ультразвуковий метод просочування обмоток якорів електричних машин тепловозів, що у 1985 році був відзначений дипломом Центрального правління НТО залізничного транспорту СРСР. Доцентом Сердюком В.Н. отримане авторське посвідчення СРСР і патент України на автономний перетворювач напруги.

    У 1990 році завідувачем кафедрою був обраний по конкурсу В.А. Федорець. На кафедрі поглибилися й одержали подальший розвиток теоретичні дослідження в області удосконалення складних систем локомотивів і локомотивного господарства. Логічним завершенням цих робіт став захист у 1991 році докторської дисертації В.А. Федорцем "Визначення раціональних параметрів систем тепловозів методом вузлових точок".

     Професором В.А. Федорцем опубліковано більш 100 наукових праць, головна тематична спрямованість яких пов'язана з удосконаленням технічних систем локомотивів. Ним розроблений новий метод багатофакторного дослідження складних процесів, внесений вагомий науковий вклад у розвиток теорії багатофакторного експерименту, створені основи теорії функціональної подоби. Під впливом його наукових праць одержала подальший розвиток теорія технічної експлуатації локомотивів.

    У 1993 році кафедра "Локомотиви і локомотивне господарство" була перейменована в кафедру "Локомотиви".

    Під керівництвом доцента Л.Ф. Гагіна була проведена велика науково - дослідницька робота з застосування на тепловозах вітчизняних модифікаторів палива, що дозволило зменшити в експлуатації витрати палива на 6-9 %. За результатами цих випробувань Укрзалізницею було рекомендовано перевести весь парк тепловозів на роботу з модифікованим паливом.



Б.Є.Боднар

Б.Є. Боднар
Завідувач кафедри з 2000 - 2015 р.р.


     У 1997 році відбувся захист докторської дисертації Б.Є. Боднаря "Теоретичні основи, досвід створення систем випробування та діагностування тепловозів із гідравлічною передачею".

    Значний науковий внесок професором Боднарем Б.Є. був зроблений у розробку теорії діагностування і створення автоматизованих діагностичних систем локомотивів. Під його керівництвом здійснюються дослідження в області підвищення надійності локомотивів і удосконалення систем їхнього утримання.

    Під керівництвом професора Боднара Б.Є. підготовлено та захищено в 2000 році Мосендзом А.І. дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук на тему "Моделювання роботи локомотивного парку і вибір раціональних потужностей тягових одиниць". В 2005 році Очкасов О.Б. захистив дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за темою "Удосконалення бортової системи діагностування електровоза". В 2007 році захищені кандидатські дисертації Бобирем Д.В. на тему "Вибір раціональних режимів ведення вантажного поїзда з електричною тягою" та Болжеларським Я.В. за темою "Удосконалення нормування витрат дизельного палива маневровими тепловозами".
    У травні 2010 року відбувся захист докторської дисертації М.І. Капіцей "Розвиток наукових основ удосконалення систем утримування тягового рухомого складу".
    Випускники зі спеціалізацією "Локомотиви" володіють сучасними методами проектування, ремонту й експлуатації локомотивів. Підготовка по спеціальних дисциплінах опирається на наукові школи, створені професорами В.Н. Тверітіним, Т.Ф. Кузнєцовим, М.Л. Коротенко, В.А. Федорцем, Б.Є. Боднарем.



Університет |  Про кафедру |  Історія кафедри |  Склад кафедри |  Публікаціі |  Наукова робота
Навчальний процес |  Абітурієнтам |  Контакти
 
     Дата останнього оновлення : 21.02.2017 р.