З ІСТОРІЇ КАФЕДРИ
Відповідно до наказу № 193 від 10 жовтня 1931 року засновано кафедру “Транспортні машини, гальма, деталі машин”. Завідувачем кафедри призначений професор Гомелля С.П.
У 1942-1948 р.р. кафедра входила до складу комплексної кафедри “Теоретична механіка, будівельна механіка та деталі машин”. Завідувач кафедри - професор, д.т.н. Лазарян В.А.
З 1949 р. кафедра називалася “Деталі машин”.
З 1977 р. назва кафедри - “Прикладна механіка”.
ЗАВІДУВАЧІ КАФЕДРИ
Професор
Кожєвніков С.М.
1955-1960 р.р.
Доцент
Денішенко М.Ф.
1960-1964 р.р.
Доцент
Климковський Б.М.
1965-1975 р.р.
Доцент
Рейдемейстер Г.В.
1980-1985 р.р.
Професор
Смирнов Г.Ф.
1976-1980 р.р.
1985-2003 р.р.
Професор
Ракша С.В.
З 2003 р.
У 1933 році у ДІІТі засновано кафедру «Технологія металів».
Першим завідувачем кафедри був професор Нікітін О О.
У 1941-1945 роках кафедру з механічним факультетом ДІІТу евакуйовано до міста Томськ.
У 1954-1977 роках кафедру очолювали: доцент Рекуданов П.Н., професор Воронова Н.О., професор Узлов І.Г., доцент Фетисов М.М.
У 1977-1993 р.р. – завідувач кафедри професор, д.т.н. Колесов С.М. В цей період кафедру перейменовано у кафедру «Технологія матеріалів».
У 1993-2004 р.р. кафедру очолював доцент Козак В. В.
З 2004 р. завідувач кафедри «Технологія матеріалів» професор, д.т.н Вакуленко І.О.
У 2016 р. відбулося об’єднання кафедр університету «Прикладна механіка» та «Технологія матеріалів».
Завідувачем об’єднаної кафедри «Прикладна механіка та матеріалознавство» призначений професор, д.т.н. Ракша С.В.
Кафедра «Прикладна механіка та матеріалознавство» є випусковою з підготовки фахівців за спеціальностями «Галузеве машинобудування» та «Автомобільний транспорт».
НАУКОВА ДІЯЛЬНІСТЬ КАФЕДРИ
1931-1941 р.р. - проходило становлення колективу, наукова діяльність кафедри орієнтована на удосконалення конструкції та підвищення надійності гальм;
1941-1948 р.р. - основний напрямок наукових досліджень - динаміка механічних систем;
1948-1955 р.р. - на кафедрі проводилися роботи з удосконалення конструкцій та підвищення надійності вагонних сповільнювачів, гальмівних систем, залізничних коліс та автозчепів;
1955-1960 р.р. - розроблялися фундаментальні положення та виконувалися дослідження в галузі динаміки машин з пружними ланками, теорії механізмів та машин;
1960-1964 р.р. - формується новий напрям наукових досліджень, присвячених удосконаленню конструкції та підвищенню довговічності залізничних коліс та сповільнювачів; розроблено та затверджено нормативну документацію на полегшені залізничні колеса (спільно з Інститутом чорної металургії СРСР); досліджувалися динамічні навантаження у перехідних режимах роботи мостових кранів;
1965-1975 р.р. - виконувалися роботи з удосконалення залізничних коліс та колійних машин; виконано комплекс робіт з підвищення довговічності моторно-вісьових підшипників та зубчастих коліс тягового приводу локомотива;
1976-1980 р.р. - наукові дослідження спрямовані на удосконалення та розробку ефективних засобів змащування вузлів тертя; запропоновано і виготовлено генератор масляного туману; продовжилися роботи з дослідження динаміки механічних гібридних систем, а також зубчастих передач тягового приводу локомотива;
1980-1985 р.р. - виконувався комплекс робіт з удосконалення та розробки нових конструкцій механізмів відкривання люків вагонів-мінераловозів;
1985-2000 р.р. - продовжуються наукові роботи з розробки та удосконалення засобів змащування; зокрема, застосування твердозмащувального покриття для робочих поверхонь пари тертя «колесо-рейка».
З 1994 року у зв’язку із становленням кафедри як випускової за спеціальністю «Підйомно-транспортні, будівельні, дорожні та меліоративні машини і обладнання» виникли нові напрями наукових досліджень: розробка нових методів розрахунку стійкості та оптимізація параметрів тонкостінних елементів металоконструкцій; дослідження та удосконалення машин для ущільнення ґрунту; підвищення експлуатаційної ефективності та надійності машин для спорудження, поточного утримання і ремонту залізничної колії; розробка методів проектних розрахунків підвісних канатних доріг.
До основних напрямів наукових досліджень також відносяться: вплив зовнішніх факторів на структуру та фізико-хімічні властивості матеріалів, що використовуються на залізничному транспорті, вплив якості металу на вихід із ладу окремих елементів рухомого складу, втома металевих матеріалів у конструкціях рухомого складу; вплив різних технологічних факторів при виготовленні відливок із сталі на термін служби деталей.